lørdag 27. august 2011

Nødsituasjoner i villmarka

Nok en gang har et liv gått tapt i fjellet. Det skjer hvert år, og det vil nok med stor sannsynlighet fortsette å skje hver år. Min egen fokus på sikkerhet øker dermed også, år for år. Etter vi begynte med fjellklatring er vi mer forsiktige med usikret utsatt klyving. Vi har alltid med oss vindsekk og et lite førstehjelpsskrin på lengre dagsturer, og mer mat enn vi behøver.Vi oppgraderer fra tid til annen, etter dårlige erfaringer, til bedre klær og sko, for å få hjelp til å holde kulde og vann ute. Min bedre halvdel skal gå Aconcagua i vinter, jeg vil ha han tilbake med alle fingre og tær, og dere skal få se hvor kraftig utstyr det krever.

Da jeg var med Bergans på Finse i fjor, fikk jeg føle hvor fort kroppen blir nedkjølt, jeg begynte å skjelve helt ukontrollert og trodde føttene skulle falle av. Men jeg var ikke redd, fordi jeg hadde et telt, en sovepose og tørre ull- og dunklær, og ikke minst hadde jeg masse kompetente folk rundt meg. Jeg fikk virkelig oppleve hvor fort været snur fra strålede sol, til rasende vind og snøfokk. Det gav meg en mer realistisk følelse av hvor viktig det er å kunne ta vare på seg selv.

Jeg kom over en artikkel om håndtering av nødsituasjoner jeg vil dele med dere, et intervju med Arne Alexander Strand som er overlevelsesinstruktør ved forsvarets vinterskole på Elverum. Forsvarsfolk kan litt om det å fryse og å være trøtt og sliten.

Hold hodet kaldt
– De fleste reagerer med frykt i krisesituasjoner. Alt etter situasjonen, kan du også fryse, føle trøtthet, sult, bekymring, kjedsomhet, håpløshet, desperasjon og apati. Eller du kan føle deg alene og bli redd for å dø. Og veldig ofte vil du bli passiv, sier han.

Strand mener det verste du kan gjøre, er å bli passiv. Derfor mener han det er viktig å "fryse" situasjonen.

Han anbefaler at man prøver å benytte seg av følgende "verktøy" for å komme ut av "akkurat nå";

STOP
Stopp, ta det rolig og få ikke panikk

Tenk

Orienter deg om hvor du er

Planlegg og prioriter videre arbeidsoppgaver

I tillegg til STOP, mener Strand det er tre ting som er avgjørende for om man kommer seg ut av opplevelsen med livet i behold: Vilje til å overleve (vilje til å klare seg, ikke gi opp og til å håndtere problemene du møter), kunnskap (f.eks fjellvettreglene) og utstyr. Han sier en nødsituasjon handler om 80% mental styrke!

Når det gjelder utstyr, mener Strand at en haug knakende bra og dyrt utstyr ikke er det som skal til for å klare seg.



– Det handler om å kunne bruke utstyret man har med seg. Kan du for eksempel bruke fjellduken, GPS-en eller kart og kompass?

Lett å orientere seg i tåke, snø og vind? :)
Foto: Asgeir Helgestad

Å sette opp telt i uvær, på vintern, er ikke bare enkelt.
Foto; Asgeir Helgestad

Strand mener også det er en god idé med en kriseplan, og jeg er så enig i det han sier.

 Hans tips er å ha en handlingsplan for ulike situasjoner, trene på å bruke utsyret man har og trene på å f.eks bygge snøhule. Ha også noen som vet hvor du befinner deg i verden, og som vil savne deg når kontakt uteblir.
I sterk kulde går situasjonen mye fortere fra å være ille, til å bli prekær. Ly og varme må være første prioritet. Du føler kanskje at du trenger næring, men du kan klare seg i tre dager uten vann og tre uker uten mat, så det er mindre viktig.

– Kunnskaper og ferdigheter kan for mange virke naturromantisk, men en virkelig nødssituasjon er kritisk, og en stor påkjenning mentalt og fysisk. Velg turer ut fra egen kunnskap og ferdighetsnivå. Og kommer du i en vanskelig situasjon, er det viktigste å tenke positivt og løse arbeidsoppgavene skritt for skritt, sier Strand.


Jeg har forkortet saken noe, hele intervjuet kan du lese her; http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article427243.ece


Ingen kommentarer: