mandag 22. august 2011

Finnsnes, Senja og Storsteinnes :D


Segla er den skarpe toppen i midten
For et par uker siden var jeg på besøk hos Ida i vakre Nordnorge =) Jeg gleda meg enormt til å endelig få se henne igjen, samt Senja og generelt mer av en landsdel jeg har sett svært lite til!                                                                      Med utgangspunkt på Finnsnes fantes det uendelig med turmuligheter innen rekkevikke, og første dag gikk med til Senjabesøket jeg hadde sett så frem til.
Været startet ikke så bra som spådd, men vi hadde opphold og en del utsikt iallefall, så vi trasket avgårde oppover til en topp som heter Segla.


Det er første gangen jeg har spankulert på topper som stuper rett ned i havet, og det må sies å være en ganske fantastisk følelse!





Over 600 m. rett ned i havet, sug i magen!



Pause i lyngen, Ida prøver å holde styr på vofsen

Senja har jo ikke bare fjelltopper, bærmyrer og de skjønneste små værslitte husvær å by på, her er de fineste strender og det grønneste hav gjemt bort her og der. I Ersfjord ble det strandpause, selv om været var litt for kaldt for bading :)




Vi dro også til Hamn, med det søteste lille hotell- og overnattingssted jeg har sett. Her føltes det plutselig som å være på sørlandet med bittesmå øyer og skjær overalt.


På søndag var det topptur i Idas oppveskstskommune som sto på plakaten; Nattmålstind, også kalt Fugltind, på 1033 m.o.h. Starten av turen gikk gjennom den nyyyydeligste fjellbjørkeskog! Så fin! Jeg trives best i åpent landskap, skogen blir litt tett for meg selv om det er koselig der, men denne lyse åpne bjørkeskogen, den skulle jeg gjerne hatt med meg hjem!
Været klarnet opp og fantastisk utsikt over intre troms åpenbarte seg.

Ida har en liten stille stund på toppen :)

Jeg er derimot ikke fullt så rolig av meg

Vi måtte bare prøve oss på planking på toppen, ligner mer på en fugl.
Turen ble avslutta med plukking av svæææære blåbær, og den nydeligste fiskemiddag hos Idas søte foreldre. Fint å være turist i nord :)

Turbloggen t-skjorta på plass. Takk for noen nydelige dager og turer Ida! :)



2 kommentarer:

Ida sa...

D va noen fantastiske daga Marianne, kjempekoselig med besøk- og ikkje minst en flott anledning for mæg å bli bedre kjent me Senja og omegn kor æg e nytilfløtta! =) Tar gjerne imot besøk igjen!!!

Ida sa...

Æ ska forresten til uka legge inn innlegg fra sommeren min, æg har vært på mange toppa i Lenvik i finværet i sommer =)