torsdag 18. august 2011

Kajakk kurs

Mai i år fant jeg ut at jeg skulle melde meg på et kajakk kurs som Lillehammer ro-og kajakk klubb arrangerte. Jeg hadde en drøm om hvor flott det ville være å padle nedover Mjøsa en flott vår/sommer dag og bare nyte roen og stillheten. Jeg hadde rett og slett lyst til å ha muligheten til å bruke Mjøsa til noe mer enn bare å se på den. Høres flott ut ikke sant? Første kurs dag kom. Jeg satt på jobb og prøvde å konsentrere meg om det jeg skulle gjøre, men tankene streifet fort og stressende bort. Jeg skulle altså på et 8timers kurs på VANN, i en KAJAKK(som jeg bare har prøvd en gang på leirskole....vet ikke om det tells en gang...?)!!! Nedtellingen i kurset var i gang, og det nærmet seg forferdelig fort. På vei til kurset kjente jeg magen vrei seg og jeg tenkte ved meg selv"Hvorfor i huleste meldte du deg på??? Hva i helvete har du å gjøre på et sånt kurs???". Nei si det...jeg hadde mest lyst til å snu i døra! Men jeg fikk nå satt meg i en kajakk, på land heldigvis :P Det fungerte veldig bra! Ikke noe problem. Problemene startet da jeg kom på vannet. Det ser ganske så lett ut når man ser noen som fredlig bare padler forbi, men du SØTE det er en del å tenke på altså. Ikke bare er du satt fast i en liten båt,du er også klistret helt ned i vannoverflata. Å for å svinge må du kante båten lenger ned i vannoverflata( jeg var ikke veldig høy i hatten da!) samtidig som du skal padle, holde roen og ikke minst balansen! Ikke nok med det, men du må altså kante til motsatt side enn du skal svinge til.Dæven som jeg sleit med det! En ting er å vite forskjellen på høyre og venstre sånn i farta, en annen ting er å skjønne at når du skal til venstre må du legge deg over til høyre...... hehe.. Første kvelden fikk vi også opplæring i kameratredning! Det var en veldig kjekk og små skummel erfaring,men utrolig greit å ha vært igjennom! Det var også en kald fornøyelse, da jeg hadde på meg ullundertøy,ullsokker, overtrekksbukse og skaljakke(som vi hadde fått beskjed om). Jeg så ut som en drukna katte! Etter første kvelden var ikke akkurat mestringsfølelsen på topp, og tanken på en kveld til med 4 timer ga litt blanede følelser. Men det kan jeg fortelle med en gang, kvelden ble fenomenal!!! Jeg skjønte teknikken, ting gikk lettere, jeg var tryggere og syntes det var myyyye morsommere! Jeg fikk låne en våtdrakt på kurset, det var noe helt annet å ha på seg da jeg lå i vannet å plasket for å bli reddet ( jeg tippet ikke ufrivillig rundt noen gang, det var meget kontrolert hver gang :D ). Så nå er våttkortet i boks :D Nå gjenstår det bare å benytte seg av muligheten og klare å opprettholde kunnskapen og ferdighetene. Lillehammer ro- og kajakk klubb skal i mye ros, de er har lagt opp til et flott kurs! Det er gode instuktører,og de har nyttige og morsomme øvelser.Kursgruppa er bare på 6personer, slik at de får god tid til å hjelpe. I tillegg har klubben en slik ordning at dersom du har tatt våttkortet og betalt en medlemsavgift på 400kr,kan du låne kajakker som du vil fra klubbhuset og dehar treninger på jorekstad om vinteren.Tipp topp tommel opp for Lillehammer ro-ogkajakk klubb!

2 kommentarer:

Marianne sa...

Hahahaha, fantastisk Kikki! :D Gleder meg til å se deg suse avgårde!

Anonym sa...

ha ha ha ler meg skakk, syns je ser deg Kristine:))) Høres ut som en helt fantastisk tur og kurs:) Du æ knalltøff:)) Stor klem fra tante Helene