fredag 26. august 2011

En fabelaktig tur på Store austabotntind!

Værmeldingen var stårlende, planen var egentlig å reise til Lom for å klatre, men etter oppfordring av Marianne ble planene forandret. Kursen ble satt mot den vakre jotunheimen. Vi slo opp telt like ved Turtagrø og parkeringsplassen. Før vi fikk en god natt søvn fikk vi med oss en nydelig kveld. Våknet opp til en stårlende morgen og begynte å tusle opp mot toppen. Det så ut til å bli en bra dag, men toppen på den store austabotntind lå i en sky-dott. En sky-dott jeg krysset fingrene og håpet på skulle være borte når jeg stod på toppen!!! Det er rart med det når en går på fjelltur og ser toppen..det ser ikke så langt ut, men jammen er det ett stykke. Vi gikk og gikk, og jo lenger opp jeg kom desto mer så jeg til utsikten og kjente på høyden. Det var veldig fint med store austabotntinden, for det var bratte sider hele veien og jeg fikk en gradvis tilvendig til høyden, så da jeg skulle begynne å klatre var det ikke så ille. Men jeg skal ærlig innrømme at pulsen var høy mange ganger i løpet av turen. Klatringa var bare siste del av toppen. Til at det var første ordentlig klatreturen min ute i et stort fjell var det en skrekkblanda fryd. Men da jeg stod på toppen kunne jeg virkelig ønske at det var mye mer klatring, for det var jo det som var det morsomste.Å bruke utstyret og hode litt ekstra! Følelsen av å stå på toppen var fabelaktig. Vanskelig å beskrive, men etter å ha gått igjennom så mange forskjellige følelser som frykt, redsel, beundring, nysgjerrighet, glede og spenning var det strålende å ha nådd målet! jiiiihuuuu! Turen tok ca 9,5 time. Det var ingen grunn til å stresse da været var upåklagelig! Itillegg ble det litt ventetid da det var flere som skulle opp på toppen. Vi møtte på flere som hadde guidet tur opp. Det var litt stressende, for guidene hadde det veldig travelt og krysset våres tau flere ganger uten å spørre. Men etter en så flott tur, var det godt å komme tilbake til teltet. Selvom det ble servert tre rettes middag på Turtagrø fristet ikke det i det hele tatt. Ingen ting slår en god realturmat- middag ute en vakker sommerkveld i jotunheimen .

5 kommentarer:

Lodve sa...

3-reters på Turtagrø er upåklagelig! Det anbefales:)

Kristine sa...

Ja det tror jeg på Lodve! =) Ja det får bli 3-retters neste gang. Kanskje etter å ha vært litt flere dager ute i fjellet.

Marianne sa...

Og en iskald øl, bok og spill i sofaen :D SÅ misunnelig på turen Kikki! Men neste år må jeg også få gått den i fint vær :D

Kristine sa...

Neste gang skal vi på uranostinden ;)

Marianne sa...

Ja! :) Veldig fine bilder forresten Kikki, spesielt kvelds/ morgenbildet!