mandag 1. februar 2010

Tur til Gaskas


I helga var jeg på en strålende tur i Troms innland. Min første skitur i 2010 og faktisk min aller første skitur i Troms. Det blir garantert flere! :)
Vi statet og gå fra Innset, som ligger i bardu kommune. Altså, ikke så langt fra
Vi kom vel frem til Altevasshytta, fikk varmet hytta og spist en meget god middag(men først måtte de iskalde tallerknene varmes, det ble min jobb)
Lørdagsformiddag var det bare å spenne på deg skian igjen. Da bar det over Altevatnet. Det er ett 5mil langt vann, som om vinteren er et godt brukt område til hundespann-kjøring og noe snøscooter kjøring. Fra Altevasshytta er det ca 1mil til Gaskas om vinteren, mens Sommerruta er omtrent 1,2mil. Da vi først var kommet oss på isen, var det fremdeles motvind og god kulde temperatur. Men med gode klær og godt mot holdt vi oss varme, og turen over til Gaskas var en god utfording. Det gjorde godt å komme inn på hytta, få varmet den opp, og sett seg i soveposen og ta ett glass vin, pluss noen til. Vell fortjent!

Søndagen tittet sola frem. Det var et nydelig syn. Vi var såpass heldig at det fremdeles blåste en del og i samme rettning, som da endelig kunne gi oss medvind tilbake til bilen. Turen som på lørdagen hadde tatt oss 2-3timer brukte vi 1,5 time på, og den var i tillegg en 4km lengre distanse.
setermoen og bardufoss --> der det befinner seg mange millitær gutter. tihi. Det er en ting, men vi har også fått høre at der er det veldig kladt der. Vel.... det kan jeg bekrefte. Det er kaldt! Da vi begynte å gå var det allerede blitt mørkt, det var -23 og liten kuling. Det er da vel ingenting, vil mange kanskje si. Men tro meg! I 2,5km med oppoverbakke i tillegg og den lille kulingen som motvind skal jeg fortelle deg at det var noe! hehe..

4 kommentarer:

Marianne sa...

det så ut som en utrolig fin tur, Kristine! Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg en tur på viddene i nord :) Er du med? neste vinter? :)

Kristine sa...

ååå det hadde vært konge!Har hørt at viddene i finnmark skal være utrolig fine! Kan jo hende det kan bli en fin trening for Grønnlands- ekspedisjonen din ;)

Ida sa...

Æ har også vært på Gaskas på vinteren, gikk også fra innsett, gikk videre til Vuoma og så ned til Dividalen, har gått motsatt vei også. D e kjempefint der, og foreløpig syns æ at Vuomahytta e den som har finest beliggenhet av alle DNT hytten æ har vært på- den ligg virkeli oppi fjellet!
Begge gangan har d vært bikkjekaldt- den ene turen hadde et snitt på -25 grader alle dagan og vi måtte fyre på Vuoma ei heil natt for å få de fastfrosne dynan laus fra veggen! Arti=)
Anbefales å gå videre dit neste gang! =) Æ bi gjerne me =)

Kristine sa...

Ja det hadde vært artig å gå lenger. :D må utforskes litt mer. Strålende, hadde vært artig om du ville vise vei!!!