mandag 15. februar 2010

Andermatt, Sveits

Da er jeg tilbake i Norge etter min aller første skiferie i Alpene, og jeg må si; det frister til gjentagelse! Ben redik, det var GØY! OG slitsomt! =D

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne og hva jeg skal ta med, men
turen ned gikk med fly fra Oslo til Zürich, og tog (med et par bytter) til Andermatt, en togtur på rett i overkant av to timer. Tog er jo også en utrolig fin måte å se et land på! Sveits har forøvrig også et veldig velfungerende jernbanesystem, så selv om det var litt pesete med all oppakningen, var det særdeles uproblematisk å ta tog. De er tilogmed i rute der nede!

Andermatt er en sjarmerende, søvnig, bittebitteliten slags alpelandsby på ca 1500 m.o.h, tilknyttet tre skianlegg/ fjell; Gemstock (2 963 m.o.h), Nätchen og Gütsch. Den har en litt "lang" hovedgate hvor alle spisestedene og sportsbutikkende ligger, samt de 3-4 rolige afterskiplassene. Dette er definintivt ikke byen for dansing på bordet og tenna i tapeten! Dette er en rolig liten by med gjester som stort sett er der for en ting; å stå mest mulig på ski :) De få afterskiplassene som er der har en bedagelig avslappet stemning, hvor man spiser og drikker noen øl før de fleste legger seg tidlig.

Den første dagen på ski var dog ingen høydare. Den kom med tett tåke og snø, forstuing av finger og følelsen av en solid forkjølelse på vei. Marianne måtte dermed gi seg etter halv dag! Tilfeldigvis rakk vi å møte på en svenske og en normann som var der for fjerde året på rad, og som dermed tok oss med ut på offpistguiding så vi allikevel ble litt kjent (kjørte jo fullstendig i blinde i den tette tåka) og fikk noe ut av dagen. Man kan jo si jeg var en smule engstelig for resten av turen :)
Noe må man jo finne på i dårlig vær!
Mandag kom med strålende sol og bedre form, så det var opp før halv 8, hive i seg en særs enkel frokost og komme seg ut i bakken tidligst mulig. Vi prøvde oss på en av offpist-rutene på baksiden av det høyeste fjellet (Gemstock) og fikk være en av de første i det nye laget med snø :) Det var en ganske lang staketur hjem til Andermatt, rundt hele fjellet, men det var en aldeles nydelig tur og fjeller var bare helt  fantastisk!

Dagene kom så med mere sol, mere tåke/snø, og mere sol. Tåke og flatt lys er visstnok "Andermattvær", men vi hadde mest soldager, så vi var heldige allikevel :) Men det var kaldt! Andermatt får ikke noe særlig sol om vinteren, fjellene er for høye, og fremsiden av Gemstock ligger også i skyggen, det var stort sett mellom - 10 og - 15 grader om morgenen, så det var friskt!
Andermatt er ikke noe drømmeanlegg for løypekjørere, selv om løypene var lange og fint preparert, så var de smale og ikke så mange i antallet. Derfor dro vi jo nettopp dit :)
Vi fikk ikke de helt store snøfallene, men det kom da nok til at vi fikk kjørt pudder stort sett hver dag selv om vi måtte lete oss litt frem til det etter noen dager.
En dag kjørte vi en av dalene på siden av Gemstock, Guspis, og kom ned til en enda mindre by (Hospental), hvor vi hoppet på en liten skibuss tilbake til Andermatt for bare 5 CHF (ca 27 kr) pr. pers. Lettvint :)

Siste dagen avsluttet vi med en liten staketur fra heisene i Nätchen, og kom til en ganske urørt side som vi hadde siklet på fra Gemstock, og det var virkelig pudderkjøring på høyt nivå, hvor snøen bare virvler lett oppover beina når du kjører ned på silkeføre. En fantastisk avslutning!

Skredfare er det vel forøvrig mer eller mindre konstant i en del områder også her, og i likhet med de fleste andre hadde vi skredsøkere og lete/graveutstyr med oss. Med alle som blir tatt i skred på en vinter er det iallefall viktig å gjøre leken vår så trygg som mulig :)
Man kan bo både bra og mindre bra i Andermatt også, vi bodde på et helt enkelt og greit gjestehus. Det var litt brunt, men det var rent og helt og hadde ikke minst et utrolig hyggelig personale. Vi manglet ingenting, og bortsett fra utsikt, litt varme på badet og egg til frokost savnet vi heller ingenting :) Men om jeg skulle anbefale et litt finere sted, så nyrestaurerte "The River House Hotel" utrolig fint ut, ligger omtrent midt i "byen" :)

Forøvrig gikk det en gratis buss fra Gemstock til Nätchen, eller man kunne gå i 20-25 (tid regnet i skiutstyrbekledning) minutter gjennom hele byen for å komme fra det ene anlegget til det andre.

Steder å spise var det nok av, det var mye Fondue på menyen der nede, noe vi dessverre ikke fikk prøvd, men ellers prøvde vi oss på Falaffel i pitabrød, (vegetargreier som GUD BEDRE var SJUKT GODT!!!), gooood pizza på Spycher, som var den afterskien med mest folk, samt herlig Flammenkuchen (en slags pizza på en nesten flatbrødtynn bunn og med créme freche), currysuppe med peppermynte og sveitsisk pølse, i tillegg til annen mer standard mat. Jeg tror jeg var storfornøyd med alle måltidene der nede! Utrolig mye god mat.

Av afterskiene prøvde vi bare Spycher, et litt gammelt sted, og Der Alte Apotek, en del av nyrestaurerte River House Hotel. Begge stedene hadde en utrolig hyggelig, sosial og avslappet stemning, og etter noen øl, litt vin eller et par drinker var Marianne og Håvard så trøtte og susete at det som regel bar i seng før halv 10. Det skal ikke så mye til når man ikke er vant til å være i bakken så lenge så mange dager på rad! Overdose av frisk luft, NICE! =)

Ellers var byen så liten at om du kom i snakk med andre skiturister kunne du banne på at du så dem resten av uka overalt, i heisen, i bakken, på afterskien, i gata. Veldig artig :) Vi hadde også noen helt rolige kvelder på hotellrommet med ludo, yatzy og bok, rett og slett fordi vi ble helt utkjørt hahahahaha =D

Alt i alt en herlig tur på et herlig sted. Håper jeg får dratt tilbake, også på sommeren!

Men nå er det tilbake til hverdagen, og planlegging av nye turer?  =) Klem fra meg