tirsdag 2. februar 2010

"Tiiintur"heime







 










En kort topptur heime på Nattmålstind/Fugletind- også kalt "tiiin" =) Det var min første tur på nyinnkjøpte telemarkski og feller. Har gått opp på dette fjellet utallige ganger, mest sommer, men mye vinter også. Fjellet ligger like ved heimplassen min, Josefvatn, i midt-troms, og det er en perfekt dagstur som garanterer fantastisk utsikt så lenge været er med.
Anorakken har jeg har på meg på bildene har jeg arvet etter bestemor, som var en fjellgeit uten like. Hun var faktisk i sin ungdom guide på fjellet for turister i indre Troms, Barudområdet. =) Og jeg må nok gi henne en stor del av æren for min friluftslivinteresse!

Turen starter ganske greit da man følger en traktorvei inn mot veien opp. Denne kjenner jeg veldig godt, så jeg følger ikke alltid merkingen. Det bærer ganske bratt opp, spesielt i starten ca 1times tid før det slakker ut og man befinner seg på snaufjellet. Her er det som regel mye vind, noe som er en lettelse på sommerstid siden den blåser bort plagsomme fluer, men på vinteren har den mang en gang tvunget meg til å snu da den har blåst meg overende noen ganger og jeg innser at den harde skara og isen som vinden har pløyd frem er ikke egnet for skigåing..men denne gangen var det fint føre, og jeg var veldig fornøyd med skiene på turen opp. Veldig morsomt å kunne gå rett opp i de bratteste bakker! Har nemlig bare halvfeller til fjellskiene, og de er ikke like gode som de store til telemarkskiene. Det blåste nå godt idag også, så av og til gikk man fort og andre ganger sakte, alt etter om vinden var midt i mot eller i ryggen=)


På toppen, ca 1100 m.o.h trur jeg, skal prøve å finne ut nøyaktig høyde etterhvert, var det nesten vindstille ved siden av varden og postkassa (en selfølge nå på alle topper trur jeg i Norge). Her traff jeg på andre telemarksentusiaster, men de kom fra andre siden av fjellet, en brattere og kortere vei. På turen ned skjønte jeg godt hvorfor...måtte stake store dele av turen ned på slettfjellet da det der gikk både opp og ned, og fellene hadde jeg tatt av skia da jeg skulle renne ned. I og med at det var så kort en tur så så jeg mest på stakinga som en ekstra treningsbonus, så jeg var lykkelig likevel! Selfølgelig lagde jeg en del huller i snøen der det var mulig og umulig, telemark kommer vel ikke helt av seg selv bare fordi man har kjøpt seg fine ski... ;)

Alt i alt en flott dagstur på vel 4timer som jeg var veldig fornøyd med!

2 kommentarer:

Kristine sa...

Det hørtes og så ut som en fantastisk tur!! Kjenner meg veldig igjen når det gjelder de hullene i snøen..hehehe..er veldig flink til å lage sånne selv. Men jeg har troa på at det kommer seg med litt trening og noen flere toppturer. I hvertfall håper jeg det :P

Marianne sa...

Åååå Ida, for en fantastisk natur dere har! Jeg må virkelig ta turen oppover neste vinter, så får dere ta meg med på en skikkelig rundtur i den nornorske vinterfjellheimen =D

Jeg lager også fortsatt masse hull i snøen! =D