torsdag 14. juli 2011

Singeltreff i Skarvheimen! Del 1.

Jeg er plaget av litt for få venner som er like glade i å gå på tur som meg. Samtidig har jeg lyst på en kjæreste, og han bør jo også dele min kjærlighet til naturen, spesielt fjellet, og turer! Jeg har flytta litt rundt de siste årene, og på hvert nye sted har jeg lett etter turvenner. Jeg har hund, og går derfor mye i nærområdet, ofte alene. Nå har jeg nettopp flytta til Gjøvik, har slått meg til ro her, og startet prosjektet -Hildegunn Søker Turvenner!

Ting som er utprøvd til nå:

- Sukker.no: Fått meg noen hyggelige dater og turer, men har ikke blitt til noe mer.
- Fjellforum.no: En tur med en hyggelig fyr i bymarka her, og en spenstig fjelltur med en barsk kar i Hallingdalen! Siden jeg aldri hadde møtt Hallingen før, og vi skulle langt til fjells alene, var passende sikkerhetsutstyr påkrevd! ;) Forsvarsspray (mild pepperspray) med permanent rødmaling ble kjøpt til den nette sum av 150 kr på Clas Ohlson. Jeg driver jo med ekstremsport når jeg blir med fremmede mennesker langt inn i naturen, vekk fra siviliasjonen og mobildekning! ;) Til Info: Sprayen ligger ubrukt i sekken...
- Den Norske Turistforening: Singeltur i Skarvheimen med 36 andre single mennesker. Fem dagers opphold på Geitrygghytta med turer hver dag, bl. a. ned Aurlandsdalen, All Inclusive, kostet meg ca. 45oo kr.
Vil du vite hva som hendte....? ;)
I vår søkte jeg rundt på nettet etter turer og aktiviteter jeg kunne være med på i sommer mens jeg var ungefri. Jeg lette etter et arrangement med mange fremmede mennesker jeg kunne bli kjent med og som kunne ha turgalskapen i seg. Jeg leste gjennom Turistforeningens hjemmesider med informasjon om fellesturer, og kom over et singeltreff! Jeg tenkte umiddelbart på rå sjekking, intriger, sjalusi, cat fights, tårer, hete netter og romantikk i fjellheimen, og bestemte meg raskt - dette er noe for meg! :D

Jeg hadde aldri vært i Skarvheimen før, ante ikke hvor Geiterygghytta var (turens sentrum for lyst og forføring), men sparte en del penger og tid på å ikke først dra til Oslo for å bli med DNT Oslo og Omegn sin buss til fjells. Jeg tok min røde bil, og dro strake vegen østover i retning fjorder og fjell! Jeg hadde jo kastet et blikk på et kart på gule sider før jeg la i vei, og det så enkelt ut å finne fram. Destination: Geitryggtunnelen!
Underveis i bilen tenkte jeg på at de aller, aller fleste av turdeltakerne hadde møtt opp på Oslo S, og sikkert satt og ble godt kjent i bussen allerede. Men det skremte ikke meg, for jeg er relativt god på å snakke og bli kjent med folk! ;)
Jeg kom fram litt før bussen fra Oslo, og der stod det heldigvis to jenter og ventet på parkeringsplassen. Jeg ble litt kjent med dem, og var lykkelig for å funnet to redningsbøyer før stormen av single kom fra sør. Vi diskuterte litt nervøst hva vi egentlig trengte på en singeltur i fjellet. Jeg hadde jo pakket for to verdener; en fjellturverden og en dateverden, så sekken var så overstappa at jeg måtte bære soveposen i hånda!
Vel jeg kan nevne noe som befant seg i sekken min: En litt fin skjorte og topper og en olabukse (hva er egentlig dresskoden til en treretters middag på en singeltur i fjellet??), sminke (hmmm..), hårføner (hehe), rettetang (vurderte lenge om jeg skulle tørre å skrive dette...), crocs (balansen er gjenopprettet!), treningsbukse, fjellbukse, gore-texbukse og jakke, lave gore-tex sko, laken, putevar (aner ikke hvorfor jeg da ikke bare bytta ut soveposen med dynetrekk siden de hadde dyner på hytta!), et innholdsrikt førstehjelpsskrin og toalettmappe, hjemmelaget nøtte-sjokoblanding, kjeks, termos, vannflaske, lommelykt, regnponcho og tarp (det var meldt regn og tåke hele turen), osv osv osv! Sekken veide nok godt over 20 kg, så lettelsen var enorm da Jan, bestyreren på Geitrygghytta, kom og henta all bagasjen vår og kjørte den de 3 km opp til hytta. Vi kunne hatt stresskofferter! :D

4 kommentarer:

Marianne sa...

I love this! Du er herlig Hildegunn :D

Birgit sa...

Haha...Utrolig artig! Gleder meg utrolig til å se fortsettelsen!! :D

Kristine sa...

Å så spennende!!! gleder meg til del 2, kanskje det blir en del 3 og 4 å?? :D ..

Solveig Øverli sa...

Ja, hvor blei det av del 2??
Utrolig festlig lesning.. Priceless!!