tirsdag 12. juli 2011

Gregory Deva 85 l Lady ryggsekk

Her kommer mitt debutinnlegg på denne flotte bloggen, og - pass opp; snart kommer en blogg om et superartig singeltreff i Skarvheimen for et par uker siden, mitt beste tips til de som sliter med gnagsår, test av tarpen min og noe så spennende som en Manduca!
Vel, jeg har altså kjøpt meg ny sekk til sommerens langturer. Min forrige sekk var egentlig grei nok, en Bergans Telemark 75 liters som jeg fikk til konfirmasjonen for godt over 10 år siden. Den var supergod til relativt lette oppakninger på ca 10 kg, men ble litt slapp i fisken med påfølgende trykk på mine sarte skuldre, ved vekt på opp mot 20 kg. Jeg hadde hørt mye fint om de nye sekkene med stivere rygg og hoftebelter, og jeg hadde ambisjoner for denne sommeren!
Men det er ikke bare bare å velge sekk i dag. Først måtte jeg bestemme størrelse. Siden jeg hadde 75 liter fra før, og har måttet surre fast ting utenpå tidligere, fant jeg ut at jeg måtte ha minst en 75 liters sekk. Jeg har en sønn på drøyt 3 år, og må naturlig nok bære en del for han også, så helst ville jeg ha større sekk.
Så da lette jeg etter det på internetts store hav. Jeg ville ha lady-sekk på grunn av min relativt korte rygg, utstikkende hofter og kragebein, og nå begynte nettet å snøre seg sammen! Jeg ville ha en sekk med liten egenvekt, som likevel var solid, og av et merke med godt rykte.
Vel, hva fant jeg ut? De på jobben sa at Bergans og Norrøna hang etter på bærekomfort og vekt, Osprey hadde fine småsekker, men jeg var usikker på storsekkene, jeg så på Arc'teryx, Fjällreven, Haglöfs osv., en hel verden av sekker! Men jeg fant svært få damesekker på over 75 liter.
En av de tøffeste fjellmennene på jobb sa at Gregory var et meget bra merke! Flott, tenkte jeg, aldri hørt om det, så jeg søker litt på nett. Resultat: Sekker som så veldig bra ut! Og i tillegg hadde de en ladysekk på 85 liter! Bra tilbakemeldinger rundt om i blogger og forum på nettet! Men, dritdyre...
Jeg kastet et blikk bort på min velbrukte, gode Berganssekk, og lurte på om det virkelig var nødvendig å investere i en ny sekk til over 4000 kr.
Så, - jeg avventet og tenkte.
Plutselig en dag var jeg tilfeldigvis innom Oslo Sportslager sin hjemmeside, og - glede! De hadde reintroduksjonstilbud på alle Gregorysekker!! Den jeg hadde siklet på en stund, Deva Lady 85, var satt ned fra ca. 4300 kr til ca. 2500 kr!! Jeg vurderte risikoen for at den ikke passet meg opp mot et tap på 200 kr i porto, og bestilte med lynets hastighet en Deva Lady 85! (Trykk på les mer under bildet!)
Den kom etter bare noen dager og jeg gikk turer langs Mjøspromendaen og i marka med en full storsekk og fikk noen rare blikk, men sekken måtte jo testes! Jeg dro til Hallingdalen på fjelltur, og oppdaget at det begynte å gnage på kragebeina. Kjent problem fra bæremeisen, og jeg ble nedbrutt.
Jeg prøvde forskjellige justeringer, for sekken har utallige justeringsmuligheter, og fant ut at hvis brystreima var nesten helt slakk, og skulderreimene ganske stramme, så gnog ikke de smale, men godt polstrede skulderreimene lenger! Yeeey!
Men sekken satt liksom ikke så godt på ryggen. Hver gang jeg bøyde meg ned så skled den opp fra hoftebeina og la seg oppå dem istedenfor rundt. Jeg begynte å få gnag på hoftekammen også. De snille kollegene mine hadde tatt mål av ryggen min før bestillinga, og vi fant ut at jeg lå akkurat på M i rygglengde, men jeg begynte likevel å lure på om sekken min var for kort i ryggen.
Men så studerte jeg hoftebeltene litt mer nøye. Jeg visste jeg kunne vippe dem opp og ned i vinkel, men trodde ikke det ville ha noe å si på rygglengden. Jeg vippet likevel hoftebeltene helt ned, og dro på meg sekken, og gjett om det ble forskjell!! Sekken satt godt på ryggen, og gnaget opphørte umiddelbart!
Nå har jeg brukt sekken som lett dagstursekk (bl.a på turen ned Aurlandsdalen), for den kan snurpes inn til en minisekk, og jeg har brukt den med en totalvekt på 20 kg, og jeg anbefaler den virkelig!
Løp og kjøp, den er fortsatt på tilbud hos Oslo Sportslager!! :D

3 kommentarer:

Marianne sa...

Drømmer litt om denne sekken ja :D

Mina sa...

Bra du er fornøyd! Har Akuratt vært å kjøpt meg en sånn sekk selv! ;)

Anonym sa...

Hei
Lurer på hvor høy du er? Sånn if. Til str.valget du gjorde :)