mandag 4. april 2011

En dings!

Jeg har en stund vært litt nysgjerrig på en dings. En dings som skal hjelpe meg i dårlig vær når fyrstikkene har blitt våte, DET må jo være en fin dings? For kr. 85,- skal jeg nå altså være reddet hva fyring anngår! Av et såkalt Firesteel, eller tennstål. Må si jeg var utrolig spent på om det ville fungere, det er jo ikke alltid dingser gjør som de skal :) 

Vi tok med oss tennstålet og litt tørt avispapir ut, og flekket også av litt halvrå bjørkebark, klare for å tenne bål!



"Spikk" i vei! Elin spikka...

Og Marianne spikka... Gnist!

Birgit spikka, og Lone spikka...

Og Lone, hun klarte det!

FYYYYR!!

Et avispapirbål, her burde vi har fått til et skikkelig bål, med litt mer enn avispapir :D

Så med andre ord; tennstål fungerer! Vi jobba ganske lenge, og fikk veldig mye gnist og lite fyr, barken var råd, og avisa ble rå, men det tok fyr allikevel, til slutt, fantastisk :) Vi savnet imidlertid at alt var litt lengre, det ble veldig mye gnister helt inntil fingrene, og ved valget mellom fyrstikker og tennstål faller nok valget på fyrstikker, men tennstålet blir med meg på tur fremover, som en back up til fyrstikkene :) Med litt rødsprit skal det etter sigende fungere enda bedre =)  
Kryss i taket!

9 kommentarer:

Birgit sa...

Ble stående at det var lagt inn av med dette når gitt :p hehe...
Men det er altså lagt inn av Marianne ;)

Skal nok gå til innkjøp av denne dingsen jeg også. Kan man late som man går litt tilbake i tid når man sitter og "spikker" på denne for å få fyr :p hehe...

Marianne sa...

Hm, vanskelig kommentar å tyde Birgit hehe, men jeg skjønte hva du mente :P

Birgit sa...

haha.... litt uvant pc og skrive på det her gitt, så går litt fort i svingene :p lese over igjen før man trykker send har jeg ikke lært ;)

Ida sa...

Et triks med tennstål og flint generelt er at man skraper og samler opp en liten "haug" med flint uten å få gnister på det. Deretter retter man gnistene mot dette- enda mere futt! =P

Marianne sa...

Aaa smart :) Virket ikke som det gikk an å spikke av noe uten at det ble gnist på akkurat dette tennstålet, men på flint funker det kanskje bedre? :D

Ida sa...

Kjæresten som har lært mæg d, men han e jo veldig så sterk ifht mæg, så kanskje fordi han klare å skrape sakte nok uten å få gnist så får han d tel ;P Men på flint går d garantert!

Marianne sa...

Kanskje sakte sakte skraping er løsningen ja, det skal prøves! :D

Anonym sa...

Hvorfor ikke bruke lighter heller ?

Marianne sa...

Anonym; Jeg har aldri med meg lighter på tur, tror ikke jeg eier en lighter overhodet jeg :) Men ja, selvfølgelig, lighter fungerer jo også. Bare sørg for at den ikke går tom :) En eller annen form for back up er iallefall ingen dum idé, om det er det ene eller det andre. Lighter krever jo stort sett også litt mindre arbeid enn tennstål ;)