torsdag 24. februar 2011

Overleve på naturens vilkår, og været!

Det finnes mange bøker om overlevelse og friluftsliv, og bl.a har Stefan Källman og Harry Sepp skrevet en bok om å overleve på naturens vilkår. Denne ønsker jeg meg, og denne virker til å ha utrolig mange gode tips og triks det er smart å ha kunnskap om, når man tross alt ferdes mye i fjellet :)



Beskrivelse:
"Å overleve på naturens vilkår handler ikke om kunsten å tenne bål uten fyrstikker. I denne boka beskrives hva som virkelig skal til for å håndtere en nødsituasjon, og den gir svar på spørsmål som:Hvilke vekster kan jeg spise, og hvilket næringsinnhold har de? Går det an å bruke de til andre formål?Hvor kan jeg finne ly?
Hvordan kan jeg behandle skader på meg selv og andre? Finnes det medisinplanter som jeg kan bruke?Hvordan fanger jeg små dyr?Hvordan vil jeg reagere mentalt hvis det oppstår noe uforutsett?Hvordan underretter jeg de som leter etter meg?Om vinteren kan en ulykke være spesielt alvorlig, og en nødssituasjon får større konsekvenser. Både ved lengre skiturer eller når bilen stopper i ødemarka kreves det spesielle kunnskaper; og denne boka tar vinterforhold på alvor:Hvordan påvirker kulde kroppen og yteevnen?Hvordan sover man i snøgrop, bygger nødbiuvakk og skaffer fyringsved?Hvordan driver jeg jakt og fiske når det er snø og is?Hvilke matplanter kan jeg finne vinterstid?Dette er en komplett håndbok for friluftssikkerhet året rundt."




Er det noe jeg også ønsker meg mer kunnskap om, så er det praktisk meteorologi, lære å lese været. Øyvind Nordli har skrevet boka "Fjellet i snø, vind, sol og tåke". Tipper denne også kan ha noe å lære oss :)

Beskrivelse:
"Vêret er avgjerande for den gode fjellturen, både sommar og vinter. Men vêret er ein upåliteleg venn. Plutselege omskifte og uventa verknader av vind, snø, tåke og kulde fører kvart år til ulykker - og ein masse dramatikk og nestenulykker i fjellet. Denne boka gir deg grunnleggjande kunnskapar om vêret i norske fjell. Ho set deg i stand til å tolke vêrskiftingar i tide, ho fortel instruktivt om vêrmerke og det kompliserte samspelet mellom terreng og vêr, om temperaturar, snø- og vindforhold, snøskredfare og mykje, mykje meir. I ein særleg del har forfattaren delt opp landet i ni fjellområde og fortel om dei spesielle vêrforholda som gjer seg gjeldande der, både med omsyn til vind, nedbør, temperatur, sjansane for sol, tåke osv."

Ingen kommentarer: