tirsdag 1. november 2011

Geitgaljartind 1085 m

Mars og april-2011 ble tilbrakt i Lofoten som "elev" på Nordnorsk klatreskole. Dette var en fantastisk tid med turopplevelser jeg kommer til å huske og glede meg over hele livet. Vi hadde base i Henningsvær og alle 13 kursdeltagerene ble innlosjert i et gammelt bryggehus på 3 - og 4- mannsrom. Jeg trodde jeg var ferdig med å bo i kollektiv etter studietiden i Trondheim, men her fikk man virkelig satt sin tålmodighet på prøve når 13 personer skulle dele 1 bad og 1 kjøkken! Men det gikk faktisk relativt smertefritt og var i all hovedsak veldig hyggelig.
Vi hadde dessverre uflaks med været i hele mars og kurslederene kunne fortelle: "Vi kan ikke huske at det noen gang har vært så dårlig vær som i år"!
Men finværet kom tilslutt og 08.april-2011 fikk vi vår første topptur i sol fra skyfri himmel! Turen gikk til Geitgaljartind som regnes for å være det beste toppturfjellet i Lofoten. På bildet over sees Geitgaljartind rett til høyre for skyene.
Lang, lang rekke på vei mot toppen!
Geitgaljartinden er blant de mest alpine skiturene i Lofoten og toppen ligger på 1085 m. Toppen ligger i Trolltindmassivet innerst i Austnesfjorden. Nabofjellet Higravstind (1146m) er Lofotens høyeste topp.
Vi gikk opp fra Laupstad og kjørte ned samme vei. Turen tok ca 4 timer og kan anbefales for alle!

2 kommentarer:

Marianne sa...

Åååå, fantastisk Elise! Er ikke det vårtoppturinspirasjon, så vet ikke jeg :D

Kristine sa...

ÅÅ vakkert!!! kribler i beina! har lyst på topptur!Vinter kom kom kom nå!! :D