torsdag 17. mars 2011

Hvordan klare seg i uvær?

Uværet kommer rullende på Finse
I vinter føler jeg det har vært usannsynlig mange alvorlige ulykker i fjellet, de to siste vintrene har antallet skadede/ omkomne i snøskred vært skremmende, og i vinter har også dårlig vær krevd altfor mange liv. Hvert liv som går tapt for dette er et for mye.
Røde Kors fortviler over manglende kunnskap og manglende evne til å innse behovet for hjelp.

Så hvordan være best mulig forberedt, og hvordan håndtere ulykken når den først er ute? Vanskelig? På en måte ja, på en annen måte nei. Noe er logisk, noe må man lære. Men å være forberedt kan koste.


I mine øyne bør dette være et minimum av forberedelser, og dette er noe jeg selv iallefall gjør;

Topptur; skredsøker, søkestang, spade og telefon (helst på alle i gruppen, men iallefall på minst to! (som ikke bør gå/ kjøre rett bak hverandre). Jeg har alt dette, men jeg føler jeg kan for lite om snø/ skredforhold, selv om jeg har lest en del om det, og prøvd å forstå det når vi er på tur. Jeg vil på skredkurs, og det skal jeg også.
De som er flinkest til å prioritere (?) har også investert i skredsekk, som har en slags "airbag". De er sviiiiinedyre, men egentlig verdt hver en krone spør du meg. *ønske*

Skitur: Er man på "en liten skitur" utenfor "allfarvei" bør man iallefall minst ha ekstra ulltrøye, ekstra flis/ tynn dun, litt mat og drikke og vindsekk/ fjellduk i sekken. Det veier litt, ja, men det klarer du.
Er man på større tur, har man, eller man bør iallefall ha, med seg ting som automatisk gjør en mer forberedt; sovepose, kanskje telt, spade, ekstra ullundertøy og dunjakke, mat og kanskje primus/ brenner e.l. Vær "kjent" med kartet. Det er en god start.

Men de som omkom i Sirdal i februar, de virket da til å ha med seg en hel masse? Soveposer og telt iallefall, kontroll over hvilke hytter de skulle på, hva skjedde?
Det er for meg umulig å sette seg inn i et slikt uvær som de havnet i, jeg har ikke vært ute og gått i så dårlig vær. I dårlig vær har jeg enten vært i velkjente løyper, eller ligget i soveposen i teltet eller vært inne på hytte. Så ekstremt vær som dette har jeg muligens aldri opplevd i fjellet, utrolig nok, så mye som jeg har vært på fjellet hele oppveksten.

Så hva gjør man når man står der i ekstrem vind, tåke og snø? Går man bare litt til? Tror man at man har helt koll på ca hvor langt det er igjen til man er fremme ved en hytte eller bil? Er 5 km fort unnagjort i sånt vær? Er 20 meters avstand til den foran nok til å miste hverandre av syne?

Foto: rodekors.no

Litt til og litt til er vel omtrent det farligste man kan gjøre tror jeg. Plutselig er man så nedkjølt at det å få dunjakken og spaden ut av sekken, blir et dagsverk. Det å begynne å grave blir et uendelig slit. Vottene og kartet flyr avsted i vinden, snøen blåser over hullet fordi man graver for sakte. Man glemte å ta med hodelykt og mobilen la man igjen for å få fred. Så fort gjort alt dette er, jeg kjenner det selv. Hva ville jeg selv gjort?

Jeg håper og tror jeg har vett nok til å forstå når jeg er så sliten at kulden og vinden får for godt tak, når jeg har mistet retningssansen fullstendig, og når jeg virkelig må innrømme at jeg trenger hjelp. Men man vet ikke før man er der. Vi liker å være selvstendige, vi liker å klare oss selv.
Man kan lære alt man orker, men klarer man å gjøre det i praksis?


Foto: mil.no

Hvis man skal grave seg ned, hva er best? Snøhule? Nødgrop?  Det kommer vel an på landskap og snømengde. Kanskje er det litt hipp som happ? Og hvordan man graver de forskjellige finnes det masse beskrivelser av, og jeg må selv trene på det. Snøhuler har man vel bygget 100 ganger i forskjellige formater opp igjennom :) Men nødgrop har jeg aldri bygget.

Hvordan ville dere forberedt dere, og hva er deres tanker om håndtering av en slik situasjon?

Har noen av dere opplevd en slik situasjon? Hva gjorde dere isåfall?

Sånt som dette er jeg opptatt av å kunne mest mulig om, så tips mottas med takk :)

4 kommentarer:

Birgit sa...

Dette er så viktige ting og kunne, men det blir så fort nedprioritert og man tenker, "dette skjer jo ikke meg...".

Jo det er faktisk det det kan gjøre. Alle burde lære mye mer om dette!

Kanskje hadde det vært lurere og hatt mer om det allerede fra man går på barneskolen? Vi bor tross alt i et land hvor snøen kommer hvert år uansett og været har vi aldri kontroll over.

Et tema jeg også vil lære mye mer om! :D

Marianne sa...

Ja smart! Så enig i å få inn mer om dette i grunnskolen. Der er jo alle! Både mer om dette, og mer førstehjelp :)

Unknown sa...

Kjempebra at dere setter fokus på dette. Helt klart noe man aldri kan forberede seg nok for. Det er lett å glemme hvor galt det kan gå når fjellet er på sitt peneste.

Marianne sa...

Hei Kåre, takk for fin kommentar :) Og så enig så enig, det er virkelig ganske fjernt når sola står høyt og det ikke er en sky i sikte i det man legger ut på tur.