mandag 2. januar 2012

Kort Luftetur, av menneske eller hund?

Etter uendelig lang tid
med passivitet i fht bloggen, hvor jeg bare har kost meg med å lese innleggene til alle dere andre sporty jenter har jeg endelig fått et pust av kreativitet igjen! =) Siden jeg skrev blogginnlegg sist har det skjedd så utrolig mange ting; deriblant har jeg giftet meg, flyttet, kjøpt hus og er gjeldsslave for resten av livet og har jobbet 100% fast stilling som tannlege i ganske nøyaktig 6måneder! Overgangen fra studielivet til jobblivet har vært en liten kneik, i tillegg til
at å oppgraderes fra studentøkonomi til jobb-hus-økonomi har for meg vært som å ta en handfull studiepoeng med økonomiutdannelse ;P
Etter at jeg flyttet til Finnsnes som ligger like utenfor Senja har jeg selvfølgelig utforsket Senja det jeg føler jeg har hatt tid til! Da jeg tok meg en kort to-ukers ferie i sommer utnyttet jeg disse dagene blant annet til å gå på mange av toppene på Senja og fastlandet her, godt hjulpet av "Ti på topp" sine flotte turbeskrivelser og ruter! I noen få dager hadde jeg besøk av aller besteste Marianne, noe hun har blogget om, og dette besøket satte jeg virkelig pris på!
Håper å få lagt ut litt om noen av disse "Ti på topp"-toppene jeg besteg om kort tid! =)
Den lille lufteturen jeg nevner i tittelen er altså hunden til Kim og meg, Figo! Jeg har aldri selv hatt hund og er vokst opp med katt som primære husdyr etter fugler, nabohunder og nabokyr, så mine hundekunnskaper er svært begrenset! Stiftet et lite bekjentskap til hunder
i forbindelse med valgfag "Friluft" på vgs med husky og malamutter, og også på folkehøgskole med samme typen hunder. Kunnskapsmangel har midlertidig ikke vært noe problem, Figo er en hund med fantastisk gemytt og lystrer alle mine ordrer, til min stadige overraskelse =) Kim er virkelig flink å ha orden på sin lille arbeidshund!
Det er så flott å ha fått en hund i huset, de får deg virkelig opp og ut! Alltid glad og opplagt, de kan kose med deg og leke med deg, jeg er vel blitt hundefrelst! Dermed hadde det seg slik at jeg tok meg en luftetur med Figo da i strålende nyttårsvær! Formen min var ikke helt super da jeg var lettere redusert av halsbetennelse som kommer av høy sosialiseringsfaktor med familie i jula, alt fra store til små, så jeg ruslet mye i rolig tempo for å unngå å bli verre. Vi går bare rett ut døra og styrer opp mot en liten alpinbakke som ligger ca 10 minutters luftetur med hund fra huset =) Før vi kommer til alpinbakken tar vi av på en fjellvei som går opp mot en fjelltopp som kalles Kistefjellet i Lenvik kommune, syns å huske at høyden er på ca rett over 1000 meter, får komme tilbake til dette i neste innlegg =D Temperaturen denne dagen lå på ca minus 13 grader og lite vind, det var slik et nydelig lys ute og jeg bestemte meg for å ta med vårt fantastiske nye flotte kamera Canon EOS 550D! Figo elsker å være ute i alt slags vær og denne dagen var ikke noe unntak! =) Har forsøkt å ta flere bilder av utsikta mot Senja, og føler jeg klarte å fange noe av den flotte stemninga det var denne dagen! Figo elsker leken sin "kongen", og han har blitt skikkelig hjernevasket til å elske den over alt i verden! Den er med på en del av bildene, blant annet ligger han å gnager på den og storkoser seg på det ene bildet.

4 kommentarer:

Marianne sa...

Vi kommer sannsynligvis nordover til våren Ida, håper vi får tatt turen innom, at dere har tid til litt besøk, og at dere fortsatt har snø i det nydelige landskapet deres =) Joiner dere toppturer på Senja? =D

Ida sa...

Så herlig Marianne! =) Jeg har ennå ikke hatt anledning til å røre ski denne sesongen, og Kim har snowboard, så vi får se litt på det med toppturer, men se ikke bort fra at dere har hvertfall meg hengende bak dere og at jeg sørger for å lage sånne fine hull i løypa på tur nedover! ;P Har dere noen ca datoer??

Hildegunn sa...

Nydelige bilder! Hva slags rase er Figo? Münsterländer eller working spaniel? :)

Skal få lagt ut noen bilder av vovsa mi snart også :)

Ida sa...

Takk! =) Figo er en springer spaniel =) Gleder mæ t å se bilder! =)