mandag 9. januar 2012

De nære ting

Hvis dere så på programmet fra Cecilie Skog og Rune Gjeldnes sin ekspedisjon til Nordpolen fra i fjor sommer, fikk dere kanskje med dere at hun sang en av de enkleste og samtidig mest tankevekkende sangene jeg vet om, og den treffer meg skikkelig. Den er så nydelig og så viktig i dagens samfunn. For meg er opplevelser og gode minner viktigere enn stor karriere og dyrest mulig hus, og jeg føler jeg er flink til å sette like stor pris på gleden ved de enkle, små turene som de litt større, og på alle naturens sider. MEN, jeg blir så oppslukt i turdrømmer og turplaner, at jeg innimellom glemmer de nære ting. Og det er viktig å minne seg selv litt på dem iblandt :)

De nære ting

Ditt sinn monne flyve så vide omkring,
det er som du glemmer de nære ting,
det er som du aldri en time har fred,
du lengter bestandig et annet sted.

Du syns dine dager er usle og grå,
hva er det du søker, hva venter du på?
Når aldri du unner deg rast eller ro,
kan ingen ting vokse og intet gro.

Gå inn i din stue, hvor liten den er,
så rommer den noe ditt hjerte har kjær.
På ropet i skogen skal ingen få svar,
finn veien tilbake til det du har.

Den lykken du søker bak blående fjell,
kan hende du alltid har eiet den selv.
Du skal ikke jage i hvileløs ring,
men lær deg å elske de nære ting.


Når det er sagt, så kommer jeg neppe til å bli så glad i sofaen min, at jeg ikke ønsker å ut på tur =)



1 kommentar:

borkenhagen@oec.no sa...

Noe av det nydligste som er vist på tv noen gang