søndag 1. mai 2011

Påska i Leirdalen

Hello Leirvassbu!
I år igjen gikk vårens toppturer til Leirdalen med alle dens muligheter. Planene var mange og lange, antallet dager usikkert. Planen var å starte med minst en natt ved Geitsætra for i allefall å gå en langre tur om Bukkehø. Vel, vi ankom kl. 23.30 tirsdag kveld, og så relativt lite, men vi så en ting; det var mye mindre snø enn vi hadde frykta! Plan A avlyst. Plan B; vi kjørte så langt inn vi kom med bil (bommen 5 km. fra Leirvassbu), planta teltet og sov på det til dagen etter.

Og dagen etter bragte bedre nyheter; selv om været ikke var det aller beste, var det i allefall snø der! Det var sør/ sørvestsidene av fjellene som var absolutt mest snøfattige. På 800-900 mo.h var det faktisk mye mere grønt enn snø.
Men iallefall, fra bommen er det fint å gå på bl.a Geita (den "gamle", 2002 m.o.h), så vi labba i vei, første topptur med fjellski, måtte jo bli peace of cake!?

Find Willy :)

Vel, kort fortalt, følte meg ikke pigg, fikk gnagsår etter en time, og etter å ha kravla meg opp til toppen til fots var jeg S L I T E N, men tross alt fornøyd :D Toppen var overraskende fin! Vi tok på stegjern, klatreutstyr og øks for å prøve oss videre på egga mot Soksi, men det ble altfor skarpt, bratt og usikkert med litt for lite sikringsmidler, så vi måtte avbryte forsøket, og begynne på returen.



På toppen!






SKARP egg

Batt nok

Vom=skredsøker haha :D





















 Og for en møkkaretur! Jeg gav F i å ta på ski de første høydemetrene og labba ganske langt nedover med stegjern pga is og skare. Min bedre halvdel satset på ski, og husk at vi hadde første tur på fjellski, helt fra toppen, og var rimelig forbanna og sliten innen jeg bestemte meg for å gi skiene en sjanse.
Videre gikk det i knall og fall, skrubbsår, forbannelser og rimelig dårlig stemning fra min side, før vi omsider var tilbake i teltet. Det var definitivt ikke århundres mest minneverdige dag på ski, men toppen var utrolig fin og skarp, og med gode snøforhold (og ikke gnagsår) antageligvis en drøm å gå :D

Med såpass mørbankede kropper var det bare å glemme de fem kilometrene inn til Leirvassbu den dagen, så det ble ny natt ved bommen før vi tok Leirvassbuetappen tidlig dagen etter. Med gnagsår som virkelig plaget meg måtte jeg dessverre hive inn hankle for en topptur den dagen, etter ankomst på Leirvassbu, så samboer gikk alene til Midtre Høgvagltind (2066 m.o.h) mens jeg satte camp, fikk en etterlengta dusj og stelt gnagsår. :) Faktisk ganske godt å få slappet skikkelig av! Etter mye sykdom og altfor lite trening i vinter var kroppen i værre form enn frykta, så jeg trengte tydeligvis litt tid på å komme i gang.


Storebjørn, sett fra ca 1500-1600 m.o.h. Svær :P

Fredag kom med faaaaaantastisk påskevær, og kl. halv ni var vi på vei til en veldig kjempe i området; Storebjørn, 2222 m.o.h). Kroppen føltes mye piggere, gnagsårene hadde hatt godt av stell og fri og jeg klarte å holde dem i sjakk, så humøret var virkelig på topp! :D
Bortsett fra folkevandringen som var uunngåelig der oppe i påska, var dette virkelig en dag som ikke glemmes så lett, og toppen har lett tatt plass blandt mine topp 5 favoritter :D
Bildene taler vel for seg =)

 


Felleskift i brattene
Fin gutt med eggen vi gikk i fjor, og Veslebjørn (2150 m.o.h) i bakgrunnen :D

Siste etppe mot toppen, nydelig skue :)



2222 m.o.h :D

 

Standard sliten-bilde, nedkjøringen tar på :D
 Slushføret vi fikk på vi ned gjorde det i aller høyeste grad mulig å holde litt kontroll på fjellskiene, men jeg må si at akkurat da var jeg grisemisunnelig på de som hadde slitt seg opp med mer alpint utstyr.

Vel tilbake på Leirvassbu tok vi spanderbuksene på, og koste oss storlig med en aldeles nydelig tre retters middag inne på Leirvassbu. Ellers gikk kveldene med på quiz, litt vin, tømming av påskeegg, bok og hygge i teltet, eller noen øl og slakkings inne på Leirvassbu. Jeg liker teltlivet :D Men jeg forakter heller ikke muligheten for en dusj, en duggfrisk og hygge inne på turisthyttene etter en lang dag på tur :D


Vinservering
Dessverre var det er faktum at selv om jeg følte meg klar for flere turer, hadde nå min bedre halvdel blitt kraftig rammet av gnagsår (nytt utstyr is a bitch), så en ny topptur på lørdagen var uaktuelt, og vi bestemte oss for å dra ned fra fjellet lørdags formiddag for å få et par dager med familie og venner før påska var over.

Men nok en gang; jeg LIKER Leirvassbuområdet! Egentlig hadde vi håpet å kunne gå en runde om Tverbytthornet og evt. Tverbyttindene også, men kropp og snømengde satte en stopper for det, så kanskje vi ses til sommeren isteden, den gjengen der og vi :D




Jeg håper alle hadde en strålende påske, nå er det bare å glede seg over våren, vi ses! =)







3 kommentarer:

Ida sa...

Flott å se at dere har fått dere påsketurer, godt å vite at noen får brukt den flotte naturen også, fordi min påske har vært inne på lesesalen min!

Trine sa...

Herlige bilda. Synd med alle gnagsåran da, men da bli det garantert bedre neste gang :)

Marianne sa...

Ida, hehe, bitter? :) Snart, veldig snart, er det din tur :D Takk Trine, det er gla'bilder :D