torsdag 5. mai 2011

Gnagsårtips!


Foto: NRK.no
Jeg tror og vet at det er flere enn bare meg som sliter litt med gnagsår på tur, og etter å ha testa litt forskjellig tenkte jeg å dele mine erfaringer, og så har jeg et aldri så lite godt tips når uhellet allerede er ute :D

Norsk Helseinformatikk, nhi.no, skriver følgende om gnagsår og blemmer;

"•Vanlige årsaker til blemmer er friksjon og brannskader. Blemmer dannes når vevsvæske lekker ut fra et skadet område og samler seg under det ytre hudlaget


Tiltak - mindre skade


•Hvis blemmen ikke er for smertefull, prøv og hold den inntakt


•Ubrutt hud over en blemme gir en naturlig barriære mot bakterier og nedsetter derfor risikoen for infeksjon


•Dekk blemmen med et lite plaster - som dog dekker hele blemmen - for å beskytte den


•Flytende plaster kan være effektivt (eks. Compeed Liquid Bandage)


Tiltak - smertefull skade

•Hvis blemmen er smertefull, fjernes væsken inne i blemmen samtidig som overliggende hud bevares intakt. Dersom væsken i blemmen er blodtilblandet, bør man helst unngå å stikke hull på den. Dette skyldes at infeksjonsfaren er større ved en dypere skade.


•Gjør det på denne måten:


1.Vask hendene og blemmen med varmt vann og såpe


2.Rengjør blemmen med desinfiserende middel, f.eks. alkohol


3.Steriliser en ren, skarp nål med å gni den med desinfiserende middel. Bruk nålen til å punktere blemmen. Stikk flere hull ved kanten på blemmen. La væsken tømme seg, men la den overliggende huden være


4.Smør på en antibiotikasalve (eks. Brulidin, Fucidin) og dekk blemmen med en bandasje


5.Bruk et tynt knivblad eller en saks rengjort med desinfiserende væske til å skjære vekk død hud etter flere dager


6.Smør på mere antibiotikasalve


Tiltak - tegn til betennelse


•Ta kontakt med lege hvis det er tegn til infeksjon rundt blemmen:


•Puss, rødhet, økende smerte eller varm hud "

 
Min erfaring foran alle disse er først og fremst; BEDRE FØRE VAR ENN ETTER SNAR og ULL ER GULL!
 
Jeg pleier alltid, hvis jeg skal gå med nye sko, stive sko eller sko jeg vet jeg har fått gnagsår i før, å bøtte på med sportstape før jeg går. Den aller seigeste sportstapen jeg kan finne. Den billigste tåler ikke vann, klumper seg sammen og sklir av når den blir våt. Sportstapen MÅ være tykk og seig.
Tape på hæler, ankler og evt. andre steder man har gnagsårproblemer. For meg fungerer også ullsokker i forskjellige tykkelser og varianter aller best å gå i. Et tips er å gå med to tynne par, dette skal visst også kunne forhindre gnagsår :)
 
Er det sko jeg har slitt veldig med gnagsår i, eller jeg skal på flerdagers-tur med nye sko, pleier jeg å hive på compeed under sportstapen med en gang. Jeg hater virkelig gnagsår og blir ganske satt ut av det, så det er best å forhindre at de dukker opp :p
 
Ser jeg ikke helt grunn til å ha på Compeedplaster har jeg en Compeedstift, den kan man bruke med eller uten sportstape over, litt avhengig av hva man skal og trenger. Denne skal lage ett "lag" på huden som forhindrer friksjon. Jeg tror den fungerer til en viss grad, iallefall til mer dagligdags bruk. 
 
MEN, dessverre; enten var man dum nok til å ikke ha på nok polstring tidlig nok, eller all verdens polstring hjalp ikke, les eks. mine nye fjellskisko. SÅ gnagsår og blemmer oppstår allikevel.
Hva gjør man da når det kjennes ut som 10 nåler i hælen hver gang man flytter på foten, og du vet du har flere dager med gåing foran deg?
Hyperventilering, grining og streik føles som nærmeste utvei til slutt etter å ha sagt til seg selv rundt 100 ganger at "smerte er en illusjon, smerte ER en illusjon, smerte er en ILLUSJON" "ikke tenk på det, bare PRØV å ikke tenk på det. IKKE TENK!" ???
 
Vel, det beste er jo så klart om man får tatt en titt på det og forhindret større skade umiddelbart.
Jeg for min del vet at det er et ork, iallefall på vinterturer, å styre voldsomt med av og på med utstyr og sko, og styre og ordne med hele førstehjelpsmappa. Stort sett har jeg allerede på den polstringa jeg kan også, så da er det ikke så mye jeg får gjort før vi er i leir, annet enn å evt. skifte våte sokker.
Men vel på plass i leir er det av med alt vått, sokkene inkludert, føttene får luftet seg, blir evt. vasket, og tørket, evt. åpne sår renset (AU), og evt. blemmer punktert (nåla må inn fra frisk hud), og ja, jeg river av Compeeden (forsiktig!) når jeg har fått blemmer, jeg klarer bare ikke å gå med blemmer.
Så er min filosofi at punkterte blemmer trenger luft for å tørke, så om natta er det ingen plaster på, så er det på med nye plaster dagen etter. 
 
Men SÅ mine damer og herrer, har jeg oppdaget noe som er ment for noe helt annet, men som virkelig er så GULL! Nemlig tykke plaster med hull, ment for hard hud og liktorn!
Disse fikk vi testet skikkelig i påska, og det fungerte virkelig, iallefall for oss :D Etter å ha stelt og luftet sårene kjørte jeg full rulle med dilldall før det bar i vei på ny tur dagen etter; Compeed stift underst, ovennevnte plaster med hull over blemma, Compeedplaster over igjen (her valgte samboer omvent, med Compeed under og plaster med hull over, det er sikkert det samme), og så sportstape utenpå det hele. Her skulle det virkelig ikke stå på hva man kunne ha gjort men ikke gjorde!


Denne brukte vi

Et annet alternativ

Og dette gjorde at jeg klarte å gå topptur relativt gnagsårsmertefritt dagen etter, for plasteret forhindret jo til en viss grad press på blemma! Jeg tok ikke av denne polstringa på kvelden da det ikke hadde flyttet på seg eller klumpet seg, og dagen etter der igjen var det nesten null problem å ta på skoene og begynne å gå. Samboer hadde fått åpne sår, så vi valgte jo som nevnt å avslutte turen, men til og med han klarte å gå de 5 km. tilbake til bilen, og angre litt på at vi ikke hadde dratt på tur fordi beina føltes bedre :D
 
Så dette er iallefall et tips som er verdt å prøve om du er litt opprådd for ideer og sliter med gnagsår :D
 
Noen andre som har et og annet supertips der ute? :D

Ingen kommentarer: