søndag 22. mai 2011

Kjentmannsmerket

Jeg flyttet tilbake til hjemkommunen min, Rissa, høsten 2010. I løpet av den tiden jeg nå har bodd her, har jeg skjønt at jeg ikke er så kjent i min egen hjemkommune som jeg kunne ønske. Da er det bare en ting å gjøre, komme seg ut på tur. Jeg har nå skaffet meg registreringskort til kjentmannspostene i kommunen. Det finnes 25 poster bestående av toppturer, kulturminner og naturopplevelser. Man må innom 20 av postene for å få selve kjentmannsmerket. Første tur ble utført fredag kveld, da jeg besøkte Hifjellet (238 moh). En liten, litt bratt topp med nydelig utsikt i flere retninger. Jeg brukte 45 min opp og 35 min ned igjen, så hele turen var gjort unna på 2 timer, inkludert en obligatorisk kvikk lunsj på toppen. Klokken 22.00 var jeg på toppen. Deilig fredagskveld :) Utsikten over Storvatnet i retning nord/øst var en fryd for øyet. På toppen ble jeg møtt av flere storfugler som fløy ut, kjempegøy. Hørte også klukkingen fra røyene/orrhønene ikke langt unna. Vestover kan man se Blåheia (393 moh) til høyre i bildet (en annen kjentmannspost), og Lensvikfjellene til venstre. Det blir nok ikke så lenge til neste kjentmannspost skal besøkes!

4 kommentarer:

Marianne sa...

ååå fint i Trøndelag Trine :)God idé forresten, skal sjekke ut det samme her! :)

Birgit sa...

Ser nydelig ut :D
Vi har noe lignende her i Gausdal å, som jeg tenkte jeg skulle gi meg med på ;) Bra mulighet til å bli bedre kjent i egen kommune!

Ann-Lisbeth sa...

kom aldri i gang med det der i Trøndelag ( planene var der, men motivasjonen manglet...) derimot er Plympa og jeg godt i gang med turorientering i Bodø med samme mål. Nye turer og bli bedre kjent. 3 kliopp på kortet i dag :)

Trine sa...

Så bra Ann-Lisbeth :) Jeg har nå to klipp, og er veldig klar for flere!