torsdag 22. juli 2010

Rondane på jentetur

Siste fredagen i juni var endelig dagen for å ta med seg snippsekken, møte en gjeng flotte frøkner, og dra til fjellet jeg har hatt lyst til å gå i så lenge; Rondane.
Jeg og min gode venninne Solfrid hadde planlagt denne helgeturen i 3 måneder, kanskje mer, og jeg var som alltid som et lite barn når turen nærmet seg. Dvs to måneder før gleda jeg meg så jeg nesten ikke kunne vente, siste uka sov jeg dårlig, tenkte kun mat, pakking og planlegging, og var ukonsentrert på jobb. Med andre ord totalt håpløs :D Men all gleden var ikke ubegrunna, for dette ble virkelig en fantastisk og uforglemmelig tur, som nesten er litt vanskelig å forklare!

I ei gruppe på 7 jenter hadde vi alle noen vi ikke kjente, og mange vi ikke hadde vært på tur med, og dette var i seg selv et stort spenningsmoment; hvordan ville gruppa passe sammen, hvordan er den fysiske formen, ville noen konsekvent gå først og noen konsekvent henge etter? Jeg var kjempespent! Fra denne bloggen var jeg, Trine og Kristine med :)

Da vi omsider sto på Spranget fredag kveld, klare for første etappe inn mot Rondvassbu, var stemingen høy og god, og den 5 km. lange marsjen inn til Rondvassbu, med storsekker, gikk lett, på en drøy time bare. Estimert tid var 1 1/1 - 2 timer.God start :) Vi fant en litt forblåst, men solfylt teltplass, laget kveldens middag kl. 23.30, og krøp fornøyde i posen litt utpå natta, spente på morgendagens tur.

Dagen etter kom med litt skiftende vær, morgenen foregikk uten stress, og etter ei lita regnskur vendte vi nesa mot Veslesmeden.
Litt skiftende vær også på vei opp, men det var en slak fin topp å gå. I overkant av 7 km. én vei betyr en del transportgåing, men Rondhalsen var flott å gå, og utsikten nydelig. Rondane var like fint som jeg hadde forestilt meg, men hadde flere store topper enn jeg hadde trodd. Det er faktisk 10 topper over 2000 m.o.h i Rondane også :)

Veien opp gikk via Rondhalsen, og merka sti derfra oppigjennom steinura. Toppens utseende var ikke akkurat det flotteste jeg har sett, en slags kloss på en måte, men det er jo helt uviktig, utsikten fra toppen, og gleden som utspant seg der, er noe av det flotteste som finnes. Absolutt alle viste et strålende humør hele veien, og gleden ved å sette foten på 2015 m.o.h etter den siste bratte stigningen var helt herlig. Og da kom jammen sola også, for resten av helga :D
Turen var estimert til å ta 4-5 timer opp, og 3-4 timer ned, vi brukte 3,5 opp inkl. pause og med bare dagstursekker, og 2,5 ned, så det var fint tempo på hele gruppa, uten at jeg følte at vi stresset noe eller prøvde å gå spesielt fort.

                           (Foto: Maria Erdal Askim)




På tur ned igjen var det deilig å bare rusle og kjenne på turgleden i sola :) Det var fortsatt litt septemberfarger i bakken, så det føltes litt som nydelig høst, men temperaturen viste at vi er på vei mot høysommer :)

Vel nede ble det bading i Rondvatnet, matlaging i teltleiren med nuggu gødt å drikke til, og en sveip bortom Rondvassbu for et par øl. For meg var dette en dag stappfull av turlykke, avkobling og bare glede over å være på tur med så utrolig morsomme og hyggelige mennesker.
(Foto: Maria Erdal Askim)


(Foto: Solfrid Haugen)
(Foto: Solfrid Haugen)

Natta ble litt hustri for de med tynnest poser, natt til søndag var det faktisk rim på teltet såg vi under en liten tur på det lille frilufts"rommet". Jeg har forretsen lært noe nytt av Kristine; å nyte utsikten på den bokstavelige utedoen! Jeg er vant til å stresse med å bli ferdig, men Kristine, hun nyter utsikten og friheten hun hehe, det synes jeg var verdt å ta med seg!

Søndag kom med strålende sol, og vi startet med friskt mot på neste mål etter frokost; Storronden. Denne er høyere enn Veslesmeden, og mye kortere, dvs, mye brattere. Gårsdagens topp satt godt i beina, og jeg føler Kristines legendarisk utsagn om "det e så bratt at æ får gnaaaagsår i painna!" kom til sin rett. Vi var nok flere som snakket strengt til seg selv oppi værste bratta der, men på toppen kom vi uten problemer, og nok en gang kunne vi nyte en fantastisk utsikt!

                               Fantastisk gjeng å være på tur med :)
(Foto: Solfrid Haugen)
(Foto: Solfrid Haugen)
På vei ned utviste Solfrid et talent som enkelte er velsignet med, og andre ikke (les; spesielt IKKE jeg!); hun gikk så fort nedover i steinura, at jeg fikk følelsen av at hun bare rulla ned igjen. Vi andre måtte balansere oss ned, og kom vel omtrent en halvtime etter henne. Sånt skulle man lært seg :D

Vel nede ble det en felles middag før leiren ble revet, og vi gikk tilbake til Spranget og bilen. Turen var over,  litt trist, jeg skulle ønske vi hadde hatt minst en dag til! Men de dagene vi hadde hatt var fantastiske, gruppa fungerte helt utmerket sammen, og det var allmenn enighet om nye turer i fremtiden. Jeg er klar og gleder meg allerede! :D
(Foto Solfrid Haugen)


Jeg blir så utrolig glad av å se på bildene fra turen, så her kommer et lite bilderas av gla'bilder!
(Foto: Maria Erdal Askim)(Foto: Solfrid Haugen)

(Foto: Maria Erdal Askim)
(Foto: Ida Østby)(Foto: Maria Erdal Askim)(Foto: Ida Østby)

5 kommentarer:

Trine sa...

Alt for leng i mellom æ e innom her skjønne æ.. Men fantastisk fortalt Marianne, nok en gang! Og TUSEN TAKK for en flott tur! Glede mæ allerede te neste gang :D

Ida sa...

Så ut som nok en herlig tur! =) No e foten min såpass bra at kanskje æg å får noen tura æg kan legge ut etterhvert, håpe håpe=)
Flott skreve å mange fine bilda- kjenne motivasjonen stiger!!

Linda sa...

Hei :-)

Det ser ut som dere har hatt en utrolig morsom tur. Vi er en en jentegjeng som selv har lyst til å bevege oss ut i fjellheimen, men noen av oss (meg for eksempel) er usikre på hva slags utstyr man bør ha sånn i mai-juniskiftet. Vi har tenkt til å prøve oss på en topptur til enten glittertind eller galdhøpiggen :-)

Tar imot alle tips med takk! :-D

Marianne sa...

Hei Linda,

Takk for hyggelig kommentar :)Du spør neimen ikke lett, det er jo ikke alltid man har mulighet til å rusle nærmest snøfritt rundt i fjellheimen i mai, så det er vel den måneden jeg har vært minst ute i fjellet :D
Jeg har heller ikke vært på disse to toppene faktisk (er det mulig). Tenker du på bekledning eller utstyr til overnatting ute?

Jeg er absolutt overhodet ingen ekspert, men dersom dere tenker overnatting ute, med toppturer, tror jeg at jeg, i bekledning, ville hatt med meg litt ullundertøy (1 stilongs, 2-3 trøyer), et mellomlag av fleece/tynn dun, og skalljakke, fjellbukse, kanskje regnbukse av et eller annet slag :) Er det plass i sekken er alltid en skikkelig dunjakke med, men det er fordi jeg ikke har tynn dun til mellomlag, kun en fleecejakke :) Ellers f.eks to sett undertøy for ei helg, tre par ullsokker (et av dem på foten, et par til skift i dagstursekken, og et til leiren), hvorav to litt tynnere par og ett par veldig tykke grove hjemmestrikkede og VARME ullsokker til å ha på i leir :) Jeg elsker ull som du kanskje skjønner :) Ullundertøy, ullsokker, ullvotter, love it :)Ullboxer på kalde dager anbefales :D Ikke så fint, men praktisk :)
Men ellers lue, votter og gode sko, kanskje gamasjer til skoene om dere skal på på bre (anbefaler brékunnskap eller bréfører)/ det ligger igjen snø/ er spådd regn? :)

Mai er antageligvis ikke så himla varm så høyt, så jeg hadde nok vært mest usikker på om shortsen skulle vært med :D En tynn ull t-skjorte hadde jeg sikkert tatt med :)

Til leiren blir det telt, gass/bensinbrenner, mat, liggeunderlag (2 stk pr. pers for overnatting på snø, gjerne et oppblåsbart og ett vanlig, sommerstid holder det med ett), og sovepose :)

Marianne sa...

Mai kan være kald i fjellet natterstid, så sørg for å ha en god tresesongspose. Et tips kan være å kjøpe en silkepose å ha inni om man er usikker på kvaliteten på posen, eller tenker å bruke den en del i kalde temperaturer, den skal gi noen grader ekstra når det er kaldt (det stemmer etter min erfaring), og tar samtidig mer vare på spesielt dunposer.
Tørr også å kle av dere så mye som mulig inne i posen når dere skal sove, hvis dere har ganske gode soveposer, det er nesten alltid varmere enn å ha på seg ullundertøy er min erfaring. Huden avgir mye mer varme inni posen uten klærne på :) Er det kaldt på bakken så legg dun/fleecejakker e.l mellom soveposen og liggeunderlaget, og kanskje evt. rundt rumpa inni posen, der fryser iallefall jeg lett fordi jeg stenger for sirkulasjon av varmen når jeg sover på siden i "fosterstilling" :)
Turmatboks, turhandkle, litt zalo og en vaskesvamp, vaskeservietter til selv selv, antibac, tannbørste og tannkrem :)

Når man skal gå selve toppturen pleier jeg å plukke ut følgende fra storsekken og ha i dagstursekken på en vanlig sommertur; Ekstra ulltrøye for skift på vei ned, fleece til mellomlag på vei ned,(evt. tynn regnbukse), ekstra undertøysskift inkl. ullsokker. Førstehjelpssaker, masse gnagsårgreier, lommelykt,sitteunderlag, kniv (den er bare alltid med), camelback, solbriller og solkrem, termokopp med litt varm drikke, niste, sjokolade/ nøtter/ kjeks og kamera :) Og selvfølgelig kart og kompass og evt. GPS. Har du plass eller dere er flere til å dele på vekta ville jeg anbefale en nødbiuvakk om dere har (vindsekk, folieinnpakking e.l). Jeg liker litt sånne "ta vare på seg selv når uhellet er ute" greier :)

Jeg har alltid stort fokus på vekt hvis jeg skal gå et stykke med storsekk. Jeg klarer ikke alltid å
begrense meg så mye som jeg skulle ønske, men vurder iallefall hvor mye du virkelig MÅ ha med :) Du bruker f.eks stort sett samme trøya til å gå etappene i hver dag og de samme ullsokkene som blir svette (hvis de har tørka fra dagen før) osv :)

Maten er alltid litt utfordring, da jeg liker å lage litt ordentlig "fersk" turmat, istedenfor å spise bare DryTech, da blir jo også vekta fort deretter :)

Dette ble veldig langt, og noe er sikkert glemt, det er sikkert også mye mer enn du ba om, og mye av det hadde du kanskje tenkt på allerede, men det er iallefall noenlunde slik jeg ville gjort det :) Vet ikke om dette var noe av det du var ute etter?

Ønsker dere virkelig en strålende tur, det er jo fantastisk fine topper dere har sett på :)

Noen andre som har noe å tilføye/ trekke fra? :)