mandag 28. juni 2010

Lofoten/ Vesterålen

28.mai til 2.juni var det tid for Vesterålen tur, eller Nærmere bestemt Bleik på Andøya. Hit dro jeg med 2 lærere, 6 norske studenter og 8 internasjonale elever. Og en ting må jeg si, jeg har aldri opplevd så mye på så få dager :D
Turen gikk fra Gardemoen til Bodø, mens vi var her hadde vi noen timer på oss før Hurtigruta gikk videre opp til Risøyhavn på Andøya. Så her ble det tid til litt searafting! Vi satt 8 i hver båt og dro til havs, fort,fort,fort :D Dette var utrolig artig og vi rafta i saltstraumen og et par andre små strømmer. I saltstraumen var det litt skummelt må jeg innrømme når vi kjørte rundt og over rett og slett hull i vannet. Er det dragsug det heter mon tro? klarer ikke å komme på riktig ord, men skummelt var det i hvertfall, men så utrolig gøy også! Anbefales til alle!

Natten ble lang siden hurtigruta ikke var fremme før klokka seks natt til lørdag og vi dro i veien med den i fire tida på dagen fredag, men mye og se og fin natur! Men søvnen tok meg nok et par timer der jeg fant en sofa å hvile på.

Når vi kom frem til Bleik leide vi sjøhus, med en utrolig utsikt og de koseligste lyder og sovne til. Vi fikk noen timers søvn før det var tid før birdsafari og hiking. Vi dro ut i båt for å kjøre rundt et fjell midt utpå vannet. Her fantes det sjuuukt mye puffins (lundefugl) og havørner, fasinerende og se jakten til havørnen og flygningen til lundefuglen og deres taktikker for å slippe unna de store klørne til ørnen. Etter en stund kjørte vi nærmere land og rodde til ei nydelig, hvit sandstrand. Her følte vi oss som noen stranda pirater der vi satt og grilla og kosa oss uten båt eller noe siden de var dratt til land igjen et annet sted. Herifra skulle vi gå opp til 399m.o.h , denne stigningen skulle skje i løpet av veldig kort strekke! ja, det var bratt og ja, vi ble slitne, men det var verdt det. Kom til toppen og den utsikten åpnet seg!!! En utorlig fin tur og ikke så veldig utfordrende når vi først kom til toppen, fra der var det bare å følge fjellet bortover og ned igjen.

Søndag dro vi på whalewatching. Først en titt i et museum også ut i en ganske stor båt. Dette var helt i starten på sesongen for det så heldigvis var det ikke så mange i båten. Vi fikk høre at det var stor mulighet for å se niser og spermhval, noen ganger kunne man også se spekkhogger (noe jeg hadde veldig lyst til å se), men det eneste vi så var spermhval. Så utrolig store dyr da gitt! man ser jo ikke mye av dyret en gang! vi så 8stk og den siste kom helt inntil båten våres før den gikk ned. Imponerende!!!
Mandag dro vi ut på djuptvannsfisking. Jeg er opprinnelig ikke så veldig glad i båt, men veldig glad i å fiske! Jeg stappa i meg en reisesyketablett og den funket perfekt. Man får et visst kick etter å ha dratt opp den første store fisken, og man kaster ut igjen med en gang. Alle på båten var i godt humør den vi nærmest konkurrerte i å dra opp den største og fineste fisken. Jeg kom til slutt ut av telling på hvor mange fisker jeg fikk, men tror det endte opp med 9,10 stk, strålende fornøyd og ikke båtsjukt i det hele tatt! Det begynte å regne etterhvert å, men dette tenkte vi ikke over før vi var på tur hjem og kjente hvor bløte vi egentlig begynte å bli.

Tirsdag ble tatt litt mer på sparket og vi dro på et forskningssenter for nordlys, her var det etter min mening litt mye vanskelige ord og typisk forskning, men det vi skjønte var interessant. Fra her gikk vi ned igjen til hovedveien før en taxi plukket oss opp igjen. På kvelden tok vi oss en koselig vandretur bortover den hvite sandstranda som strakk seg 5km fra ende til ende. Det er noe vi ikke har i Lillehammer området for å si det sånn!

Kveldene gikk med til grilling, bålkos, kortspill og andre sosiale ting :)
Onsdag var det hjemreise etter en fin tur med en artig gjeng. Takk for turen alle sammen!

1 kommentar:

Marianne sa...

For en opplevelse Birgit, og masse fine bilder! :D