lørdag 30. januar 2010

Fottur i Jotunheimen sommer 2009

I fjor sommer var vi i likhet med året før på fottur i Jotunheimen. Vi skulle gå fra Eidsbugarden til Olavsbu, svippe en tur opp på Raudalseggji, gå gjennom Raudalen, kanskje rekke Slettmarkspiggen og ned igjen til Eidsbugarden for å avslutte turen med Vinjerock.

Turen fra Eidsbugarden til Olavsbu var steinete, og hadde et par reale mygghull på veien, men bortsett fra at jeg snubla støtt og stadig på kampesteinene greide jeg å unngå å knekke noen bein, og hadde en fin tur, og vi slo leir ved Olavsbu for natta.
Dagen etter kom med tåke som lå ganske høyt, og vi begynte på turen mot Raudalseggji. Vi visst at vi skulle passere en liten bre, men vi trodde den var mer som en snøflekk å regne, og hadde ikke med noe breutstyr. Det var kanskje ikke århundrets avgjørelse, den var ikke så stor, men den var bratt. Vi hadde imidlertid tau med, men var usikre på om vi skulle gå i dette og risikere å falle begge to, eller om vi skulle gå fritt. Vi valgte å gå i tauet, men med veldig god lengde i mellom, for å ha sjangsen til å reagere om den andre falt. Heldigvis var det ikke særlig mye blåis, vi greide å gå rundt det som var, og vi kom oss vel over. Her tok vi et dårlig veivalg, og prøvde å fortsette bortover høyt oppe over kampesteinene, før vi skulle begynne å gå rett opp, istedenfor å gå ned til bunnen hvor steindene var mindre. Alt for å slippe å miste høydemeter :P Som sagt, dårlig valg, kampesteinene ble mer og mer gigantiske, man måtte klyve rundt og over, og de dype hullene mellom steinene ble til slutt så store at det ikke føltes forsvalig å gå der lenger. Og det trasigste var at på uendelig lang tid hadde vi gått usannsynlig kort strekning. Så vi gikk nedover til dalbunnen og fortsatte bortover der nede. Tåka hadde sunket, og i det vi skulle begynne å gå oppover mot toppen kunne vi ikke se den, vinden kom og det samme gjorde regnet. Da hadde vi allerede vært ute i noen timer, og mismotet kom snikende, iallefall for min del, som liker å se toppen jeg skal på, og også få med seg utsikten fra den. Regnet gjorde alt glatt, og etter en matpause i ly av en stor stein, hvor man rakk å begynne å fryse og tenke på hvor farlig en glatt fjelltopp vi ikke kjenner kan være, ble det avgjort at siden vi tross alt skulle begynne på selve Raudalen også den dagen, ble det ikke Raudalseggji denne gangen.
Regnet fortsatte hele dagen, og hele natta, og viste ikke tegn til å gi seg dagen etter heller.
SÅ det ble ikke noen Slettmarkspigg heller, stemningen var mildt sagt ikke helt på topp, og vi bestemte oss for å droppe en overnatting og dra rett til Eidsbugarden isteden. Absolutt alt vi hadde var gjennomvått, til tross for at teltet viste en imponerende motstand hadde det begynt å gi såvidt etter i et hjørnet utpå morrakvisten, og en natt til i regn ville neppe gjøre saken bedre. Regntrekket på storsekken min var for lite når det lå en dagstursekk utenpå, en del klær var begynt å bli våte, og soveposen, som lå i bynnen, viste seg dessverre å ikke lenger ha vanntett trekk, så denne var også ganske så våt. Jepp, o tur med din glede!
Et stykke utpå dagen mistet jeg også en av mine tovede ullvotter, en av tingene som ikke sviktet hva varmen angitt selv om de var dyvvåte iallefall, i en elv, og mismotet var ganske så totalt. Den eneste gleden i det hele var at mine nyinnkjøpte La Sportiva fjellsko etter alt det regnet, samt krysninger av elver og bekker (til anklene i vann!), kun var råe inni! Sett alltid pris på et par gode sko, det er nyttig lærdom =)
På Eidsbugarden fikk vi overraskende nok plass på en sovesal, og fikk tørket oss selv og tingene, samt sovet tørt og godt. Sjelden har en simpel madrass mellom 10-11 andre stk føltes så lukseriøst =)

På lørdag kom plutselig sola, og det skikkelig. SÅ, hva gjør man etter å ha betalt et lass med penger for å være med på hele festivalen? Joda, man droppe masse konserter og drar på topptur selvfølgelig :p Vi fikk sjansen til å dra på Falketind (2068 m.o.h), og jeg angret ikke et sekund når vi først kom i gang. Kul topp! Vi brukte veldig lang tid på turen, mener ca 8 timer, unødvendig lenge, men dagen var så varm og fin, og, vi snakket med folk, og hadde et par skikkelig gode lange pauser hvor vi b.l.a etter å ha vært på toppen faktisk kunne ligge på en stein, ta av sko og jakke, og slikke litt sol :D

Selve turen er en ganske lang anmarsj opp og bort, med en rimelig bratt klyverute opp fra et brevann. Ved bunnen av breen som fører opp mot toppen var vi ganske spente, for vi hadde jo fortsatt ikke med oss breutstyr, men hadde snakket med folk som hadde gått opp uten dette, og håpet at breen ikke hadde forandret seg mye og sprukket opp veldig. Den hadde nok forandret seg en del, men vi så ikke noen sprekker vi måtte over eler i nærheten av (min bedre halvdel har heldigvis gått brekurs og har dermed iallefall noe innsikt i hva vi skal se etter), og ga oss i vei.
Vi passerte et brelag som var ute og spaserte, og jeg tror disse var litt bitre for å ha betalt for hjelp opp, som egentlig viste seg å være ganske unødvendig (breføreren hadde ikke på seg det spor mer breutstyr enn oss, bortsett fra stegjern og øks i sekken). De siste metrene fra slutten av breen og opp mot toppen var ganske luftige (mest pga at det er stupbratt ned på ene sida, men akkurat der man går er det relativt trygt, dog med litt klyving), og på vei ned igjen passerte vi et par damer i brelaget som hadde helt panikk, så de hadde nok bruk for guiden sin allikevel, som etter beste evne prøvde å dytte dem opp.
Jeg er heller ikke kjempetøff i luftig klyving, men dette gikk helt greit når min bedre halvdel gikk først og fant trygg rute :) Lite topplatå med nydelig utsikt! Mitt navn ble tydelig skrevet ned i toppboka =D

Selv om fotturen var litt kjip pga været var det også en veldig fin tur, og man husker ikke veldig lenge hvor ille man syntes regnet var, selv om dette bildet kanskje sier litt :)

Jeg gleder meg allerede masse til neste fottur!

Ang. turutstyr er jeg veldig fornøyd med teltet; Helsport Fjellheimen 3 camp (lett men overraskende stort, tåler mye vann og vind), og fjellskoene.

Til neste fottur er følgende utstyr allerede ervervet; Vanntette poser til å ha klærne i oppi sekken.

Følgende utstyr skal oppdateres;
* vanntett pose til soveposen eller ny sovepose!
* Større regntrekk til sekken, evt et eget til dagstursekken
* nye tovavotter :)
* muligens berghaus extrem gamasjer som skjuler hele skoen og kan holde deg tørr opp til knærne i dårlig vær, og som også passer til fjellskisko
* stegjern og bre/isøks

Om ikke lenge skal jeg rapportere hvordan Andermatt i Sveits er som skiferiested =)